Nissan Skyline GT-R ‘Godzilla’ en de tuning scene
De Nissan Skyline, Toyota Supra, Honda NSX en Mazda RX7 zijn de bekendste legendarische iconen uit de tuning scene. De Skyline GT-R, met Godzilla als nickname, als grootheid onder de grootheden. Geproduceerd jaren negentig en nu (dertig jaar later) nog steeds het boegbeeld van tuning. Voor zijn tijd bijzonder vooruitstrevend en zelfs nu hoogstaande prestaties, ten opzicht van hedendaagse supercars in zijn prijsklasse. Economisch weinig waard, maar door de grote vraag bij vele liefhebbers worden prijzen gevraagd die soms wel hoger liggen dan een nieuwe Volkswagen Polo. Dergelijke auto’s in goede conditie zijn uniek, je zou veel zelf moeten sleutelen of over genoeg (passie en) geld moeten beschikken de auto goed te onderhouden. De Nissan Skyline GT-R ‘Godzilla’ is nu ook nieuw te koop voor een prijs vanaf z’n 120.000 euro. Wat zou een goed geconserveerde Mazda RX7 waard zijn over (nog) dertig jaar?
Tuning van Japanse auto’s
Al deze style iconen komen in verschillende uitvoeringen, zowel optische als motorisch en qua opties. Getuned leveren deze auto’s soms wel een vermogen van 1000+ (duizend) pk. Voorzien van grote intercoolers, supercharger en dubbele turbo (bi-turbo). Sommige modellen zijn te verkrijgen in four wheel drive (vierwielaangedreven), maar in de meeste gevallen zijn het voertuigen op de achterwielen aangedreven. Uitstekend geschikt om mee te driften, zoals de Fast and Furious Tokyo Drift te zien is. Het verbruik, onderhoud, wegenbelasting en verzekeringskosten liggen hoog. All Risk verzekeren, heeft alleen zin als je een verzekering neemt waarbij je de maximale kosten laat dekken tot de nieuwwaarde. Qua kosten aan verbruik en wegenbelasting is geen standaard te stellen. Sommige hebben meer vermogen dan andere uitvoeringen. In de meeste gevallen voorzien van een turbo, maar soms ook zonder turbo (natural aspirated engines). Een 3.0 non-turbo voor een Supra is het laagst haalbare qua vermogen, vanaf daar loopt alles op. Wat kan je doen bij een tuning project aan een Supra, Skyline, NSX of RX7? Let op, dit zijn voertuigen afkomstig uit Japan (of Engeland). Het stuur zit aan de rechterzijde, dus de gemiddelde Mac Drive of een kaartje bemachtigen bij een parkeerpoort vraagt enige creativiteit en geduld. Hiernaast dient o.a. de verlichting afgesteld te worden, aangezien de het ligt de andere kant afgesteld dient te worden.
Tuning van de prestaties begint bij chiptuning, het uitlaatsysteem en het luchtfilterhuis. Verder een supercharger of (grotere) turbo. Hierbij rekening houden dat andere zaken, zoals koppeling, injectoren, stabilisator-stangen en nog meer zaken aangepast moeten worden. Je wilt tenslotte het vermogen goed weg kunnen zetten en geen (overbodige) schade toebrengen aan de auto. Optisch kan je denken aan andere velgen, gespoten in een opvallende kleur plasidip (neon groen of oranje). Vooral bij een zwarte auto staat dit erg goed. Verder het reguliere halogeen licht vervangen voor een van de vele beschikbare kleuren bi-xenon verlichting. Dit voegt een extra style element toe aan het licht en zorgt voor meer zicht op straat, zowel bij dim- als grootlicht.